Rok na rynku superjachtów: rekordowa sprzedaż i długa lista oczekiwań

Gdy wiosną 2020 r. świat stanął w obliczu nowej rzeczywistości, a kolejne kraje wprowadzały ograniczenia, rynek jachtowy stanął w miejscu. Popyt na jachty stanął w miejscu, a firmy czarterowe w trybie awaryjnym renegocjowały umowy z klientami. Rynek musiał nauczyć się funkcjonować w zupełnie nowej rzeczywistości, ale gdy latem życie w Europie zaczęło się ożywiać, krzywa popytu ruszyła z miejsca.

"Rynek zaczął intensywnie odżywać po zniesieniu ograniczeń mniej więcej od połowy lata ubiegłego roku. Od sierpnia 2020 r. do końca roku nie było tygodnia, żebyśmy nie sprzedali jakiegoś jachtu. To był bezprecedensowy okres" - mówi Vilena Pavlova, szefowa domu maklerskiego Burgess Brokerage w Rosji i krajach WNP. - Wysoka aktywność na rynku utrzyma się przez cały rok 2021, który dla firmy Burgess upłynie już pod znakiem kilku dużych transakcji. Sprzedaż jachtów w każdym kwartale 2021 r. jest wyższa niż w analogicznych okresach poprzednich trzech lat".

Wzrost popytu stworzył nowe wyzwanie dla stoczni, które na początku pandemii stanęły przed koniecznością zapewnienia dodatkowych środków bezpieczeństwa w produkcji, ponieważ przy budowie jachtów ludzie pracowali blisko siebie w małych pomieszczeniach. Dostarczenie zamówienia na czas okazało się nie lada wyzwaniem: ci, którzy potrafili szybko dostosować się do zmieniających się warunków i negocjować z dostawcami i podwykonawcami, nie tylko nie stracili, ale znacznie poprawili swoje wyniki ekonomiczne.

"Wprowadziliśmy wiele nowych metod pracy, które zapewniły naszym pracownikom ochronę w przypadku rozprzestrzeniania się pandemii, dzięki czemu byliśmy w stanie szybko dostosować się do szybko zmieniającej się sytuacji" - mówi Arthur Brauer, prezes holenderskiego producenta superjachtów Heesen. - Nasza wytrwałość w połączeniu z najwyższej klasy holenderską organizacją zaowocowała w ciągu ostatnich 18 miesięcy bezprecedensowymi wynikami. Terminowa dostawa jachtów stała się naszym priorytetem. Dzięki temu Heesen wyszedł z pandemii silniejszy niż kiedykolwiek wcześniej".

Opublikowane wyniki potwierdzają optymistyczną deklarację dyrektora generalnego: od 2020 r. stocznia sprzedała dziewięć jachtów. I to bez względu na to, że z powodu pandemii nie odwołano pokazów łodzi.

Zamiast tradycyjnych targów jachtowych pod koniec 2020 r. niektóre stocznie zorganizowały dni otwarte bezpośrednio w zakładzie produkcyjnym. Jesienią ubiegłego roku Grupa Ferretti zorganizowała dla klientów i brokerów w La Spezia we Włoszech imprezę "Twoja prywatna wyspa", podczas której mieli oni okazję obejrzeć swoje nowe jachty i wypuścić je w morze. Sama idea jachtu jako swego rodzaju Arki Noego na wzburzonych wodach obecnej pandemii spotkała się z uznaniem klientów na całym świecie. A jeśli chodzi o bezpieczeństwo epidemiologiczne, wakacje na jachcie są naprawdę najlepszym rozwiązaniem. Pod koniec ubiegłego roku wspomniany holding odnotował rekordową sprzedaż, a tendencja ta utrzymywała się przez cały rok 2021. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku Grupie Ferretti udało się pozyskać zamówienia o wartości 900 mln euro. "Dla Grupy Ferretti rok 2021 był jednym z tych wspaniałych filmów, które sprawiają, że marzysz od początku do końca" - skomentował Alberto Galassi, prezes Grupy Ferretti.

Naturalnym następstwem powyższego jest pytanie, co z cenami? Brokerzy zwracają uwagę, że w związku z rosnącym popytem i ograniczoną podażą w tym roku, wielu właścicieli ma większe oczekiwania co do tego, ile mogą dostać za swoją łódź. "Większość stoczni, ze względu na zwiększony popyt, zaczęła podnosić ceny dostępnych slotów na budowę nowych statków z terminem dostawy w latach 2024-2025. Średnio jest to 5-10% więcej, ale niektóre stocznie, jak Amels, żądają 15-20% więcej w porównaniu z rokiem 2020" - powiedziała Pavlova. - Jeśli mówimy o wiodących stoczniach na świecie, nie ma możliwości rozpoczęcia budowy projektu natychmiast po podpisaniu kontraktu. Najprawdopodobniej będziesz musiał poczekać rok lub nawet dłużej, aż zwolni się miejsce.

Idea jachtu jako swoistej Arki Noego na wzburzonych wodach obecnej pandemii spotkała się z uznaniem klientów na całym świecie.

Jednak ci, którzy zdecydują się na zakup, lepiej jest podpisać umowę już teraz, aby ustalić cenę.

Podczas gdy kilka lat temu nikt nie wierzył w możliwości sprzedaży internetowej na rynku jachtowym, pod koniec ubiegłego roku odnotowano tu i ówdzie transakcje bez bezpośredniej wizyty na jachcie, z wykorzystaniem konferencji zbliżeniowych. "Ze względu na ograniczenia w podróżowaniu wzrosła rola zdalnych narzędzi marketingowych. Obejmują one filmy 360 stopni przedstawiające jachty, możliwość odbycia zdalnej wirtualnej lub wideo wycieczki po jachcie, którym są zainteresowani, samodzielnie lub w towarzystwie brokera. W przeszłości nikt nie wierzył, że można zdalnie obejrzeć łódź znajdującą się w innym kraju, wysłać na nią rzeczoznawcę i zamknąć transakcję opiewającą na ponad 20-30 mln euro. Obecnie podejście brokerów, właścicieli i kupujących się zmienia. W ciągu ostatniego roku zamknęliśmy kilka takich transakcji" - podsumowuje Velena Pavlova.

Wystawy są jednak ważne, ponieważ stocznie nie tylko sprzedają produkt, ale także styl życia. Najbardziej oczekiwanym wydarzeniem tego roku był bez wątpienia Monaco Yacht Show 2021.

©służba prasowa

Ostatnie targi Monaco Yacht Show odbyły się we wrześniu 2019 r. i w okresie przed pandemią pobiły rekordy pod względem łącznej wartości wystawionych jednostek oraz liczby superjachtów. Zrozumiałe jest, że ograniczenia w podróżowaniu odcisnęły swoje piętno, ale ogólnie sytuacja w zakresie działalności biznesowej podczas imprezy była raczej pozytywna. Początkowo zapowiadano 300 uczestników i maksymalnie 90 jachtów, w 2021 r. było to 440 uczestników i 101 superjachtów, z których połowa została zwodowana w 2020 i 2021 r. Łączna wartość jednostek osiągnęła 3,6 mld euro. Wśród wystawionych jachtów znalazło się 37 nowych jednostek oraz 14 superjachtów o długości ponad 70 m.

Według brokerów i konstruktorów jachtów, tegoroczna publiczność była bardziej skoncentrowana, a program spotkań bardziej napięty. W sumie w targach wzięło udział 19 000 osób, co jest liczbą znacznie niższą niż w poprzednich latach, ale organizatorzy spodziewali się takiej konsekwencji.

Ekaterina Pavlova, Imperial Yachts - o popycie na superjachty w okresie pandemii

10 najlepszych jachtów na Monaco Boat Show 2021

Nazwa: VistorsProducent:
Akyacht, TurcjaDługość
: 85 m

85-metrowy jacht to najnowszy eksplorator o dużym tonażu, który zostanie zbudowany w 2021 r. przez turecką firmę Akyacht. Może pomieścić 20 gości i oferuje wszelkie luksusowe udogodnienia, od helikoptera po dużą limuzynę, kino, 200-metrowy klub plażowy i salę cygarową z kominkiem. Z pewnością jest to kolejny sukces tureckiego przemysłu jachtowego. Victorious jest dostępny do czarteru i sprzedaży.

1 z 5 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Nazwa: PanamProdukcja:
Biglietto, WłochyDługość
: 40 m

Panam to 40-metrowy jacht motorowy o szerokości 8,4 m: doskonały przykład nowej generacji superjachtów, które przy stosunkowo niewielkich rozmiarach mogą mieć wszystkie wygody dużego jachtu, w tym basen i przestronny klub plażowy z rozkładanymi burtami. Oczywiście nie brakuje tu udogodnień, przestronności i ekskluzywnego projektu Francesco Paszkowskiego.

Panam jest również dość szybkim jachtem - deklarowana prędkość maksymalna wynosi 31 węzłów, a prędkość przelotowa 25.

1 z 4 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Nazwa: RathProdukcja
: Baltic Yachts, FinlandiaDługość:
45 m

Największy jacht żaglowy prezentowany w tym roku w Monako ma 44,6 m długości. Wnętrza jachtu Path zostały zaprojektowane w klasycznym stylu i mogą pomieścić do 8 osób. Ciekawostką jest to, że przestrzeń bagażowa w części dziobowej może być wykorzystywana jako mały basen podczas kotwiczenia.

1 z 5 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Nazwa: MosquitoProdukcja
: Heesen Yachts, HolandiaDługość
: 55 m

55-metrowy superjacht Heesen Moskito, znany wcześniej jako Project Pollux, został dostarczony właścicielowi w kwietniu tego roku. Jacht jest dobrze wyważonym połączeniem nowoczesnej technologii i klasycznego, spokojnego designu. Projekt został opracowany przez Van Oossanen dla zmodernizowanego kadłuba Fast Displacement, projekt zewnętrzny jest dziełem Omega Architects, a projekt wnętrz jest dziełem Bannenberg & Rowell Design. Na jachcie znajduje się szeroki wybór tenderów i zabawek, a także łaźnia parowa, sauna i jacuzzi. Doskonała opcja dla czarterów.

1 z 5 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Nazwa: WHY200 Produkcja
: Wally, WłochyDługość:
27 m

27-metrowy WHY200 to pierwszy hybrydowy superjacht Wally tego typu. Jej unikalną cechą jest połączenie dużej przestrzeni na pokładzie (50% więcej niż na innych jachtach tej wielkości) z dużą prędkością. Dodaj do tego futurystyczny design z dużą ilością szkła i masz prawdziwego gościa z przyszłości.

1 z 5 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Nazwa: ArtefaktProdukcja:
Nobiskrug, NiemcyDługość
: 80 m

Najbardziej imponująca łódź nie tylko Monaco Yacht Show, ale także dwóch ostatnich sezonów letnich na Morzu Śródziemnym. Na widok tej lekkiej, półszklanej konstrukcji nasuwa się jedno pytanie: "Jak to wszystko jest zrobione?". Z pochylni niemieckiej stoczni Nobiskrug, która ma swój udział w takich arcydziełach, zwodowano statek A Andrieja Melniczenki.

Supernowoczesne wnętrze zostało zaprojektowane przez angielską pracownię Reymond Langton Design. Godną uwagi cechą Artefaktu jest jego hybrydowy układ napędowy, który wykorzystuje energię z kilku generatorów i wielu akumulatorów litowych.

1 z 5 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Nazwa: RolarsProdukcja
: Rossinavi, WłochyDługość
:

70 m

Nowy okręt flagowy włoskiej stoczni Rossinavi to prawdziwa gwiazda polarna zbudowana zgodnie ze standardami klasy lodowej. Ten 70-metrowy superjacht posiada, oprócz wszystkich możliwości rejsowych Explorera, bardzo wyrafinowane wnętrze zaprojektowane przez Team 4 Design Italy. Jedną z atrakcji jest wewnętrzny wodospad w głównym salonie.

1 z 5 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Nazwa: C2Produkcja
: Abeking & Rasmussen, NiemcyDługość
:

85 m

Statek C2 o długości 85 m jest doskonałym przykładem przebudowy. Zbudowany w 2009 r., w 2019 r. przeszedł gruntowny remont, który obejmował m.in. przedłużenie kadłuba o 7 metrów. W rezultacie powstały dwie nowe kabiny, duży basen ze szklanym dnem, a także zmodernizowany klub plażowy i garaż na tender. Jacht może teraz pomieścić 31 gości i 27-osobową załogę.

1 z 5 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Nazwa: Cloud9Produkcja:
Sanlorenzo, WłochyDługość
: 61,5 m

61,5-metrowy CLOUD 9 został zwodowany w 2021 roku przez włoską stocznię Sanlorenzo. Doskonały przykład idealnie dopasowanego 60-metrowego jachtu o stylowym, współczesnym wnętrzu zaprojektowanym przez Francesco Paszkowskiego i eleganckim, dynamicznym wyglądzie zewnętrznym stworzonym przez zespół stoczni. Jacht wyposażony jest we wszystkie udogodnienia dostępne dotychczas na większych o kilkadziesiąt metrów jednostkach. Na przykład, właściciel otrzymał cały pokład z panoramicznym widokiem na 180 stopni oraz dostępem do plaży i basenu. Dostępne są dwa baseny, jeden na rufie na głównym pokładzie. Do dyspozycji gości jest także centrum odnowy biologicznej z łaźnią turecką i prysznicem parowym.

1 z 5 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Nazwa: IJEProdukcja
: Benetti, WłochyDługość:
108 m

Jeden z trzech 108-metrowych kadłubów zwodowanych przez Benetti. Jest to największy jacht zbudowany do tej pory we Włoszech. Z luksusowym wnętrzem zaprojektowanym przez firmę Benetti, IJE może przepłynąć do 6500 mil morskich. Jacht może pomieścić 22 gości w 11 kajutach, w tym w apartamencie właściciela, który zajmuje cały pokład. Na głównym pokładzie rufowym znajduje się duży basen, jadalnia na świeżym powietrzu z salonem i barem, a na pokładzie rufowym przy mostku - palenisko, w którym można rozpalić prawdziwe ognisko.

1 z 5 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Dyrektor zarządzający Sanlorenzo Russia o jachtach asymetrycznych i hybrydowych.

Tags: Jachty