Czym są ubrania dopaminowe i jak wpływają na nasze samopoczucie

Pod koniec września w The Cut ukazał się artykuł o przemianie stylu nowojorczyków. Znani adepci normcore i black zaczęli aktywnie nosić topy tie-dye, kurtki w kratę vichy, fuksjowe futra i nietypowe torby - z piór lub w kształcie serca. Do tekstu dołączono statystyki z platformy osobistych rekomendacji Lyst, z których wynika, że zielona torebka Bottega Veneta Jodie i żółta panama Jacquemus były najlepiej sprzedającymi się produktami damskimi w drugim kwartale 2021 roku, a barokowy strój kąpielowy Versace i plisowana spódnica Thom Browne były najlepiej sprzedającymi się produktami męskimi.

Dziennikarze powiązali chęć nowojorczyków do bardziej spektakularnego wyglądu z pandemią. "Czarny od dawna kojarzony jest z ciemnością i żałobą, więc po długim okresie intensywnego nadrzędnego żalu, ludzie mogli chcieć zwrócić się ku jaśniejszym kolorom" - napisał The Cut, odnosząc się nie tylko do kupujących, ale także do producentów.

1 z 10 Valentino, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa Oscar de la Renta, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa Fendi by Versace, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa Loewe, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa Fendi, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa MSGM, wiosna-lato 2022. ©służba prasowa Tom Ford, wiosna-lato 2022. ©służba prasowa Halpern, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa Dries Van Noten, wiosna-lato 2022. ©służba prasowa David Koma, wiosna-lato 2022. ©służba prasowa

Na Tygodniu Mody Wiosna-Lato 2022 minimalizm, który dominował na wybiegu w pierwszym roku od wybuchu pandemii, ustąpił miejsca maksymalizmowi. W Dolce & Gabbana zobaczyliśmy odę do lat 2000 z jeansami z obniżoną talią i kurtkami z dżetami. Balmain to oda do samych siebie z reinterpretacją archiwalnych strojów, gdzie gigantyczne złote łańcuchy imitują topy, a oversize'owe spodnie z bandażami zamieniają się w botki. Nawet Dior, reprezentowany przez Marię Grazię Chiuri, odchodzi od ulubionych feministycznych sloganów i skupia się na pracy z kolorem: od pomarańczowego, na który pomalowane są garnitury w stylu lat 60-tych, po różowy wybrany dla bokserek.

Ubrania o barwnych kolorach i bogatych zdobieniach prasa anglojęzyczna określa mianem dopaminowych, nawiązując do nazwy hormonu przyjemności. Definicja ta została po raz pierwszy zastosowana do kolekcji projektantów w 2017 roku, ale badania nad tym, jak ubrania i ich indywidualne cechy wpływają na samopoczucie człowieka, były prowadzone już dużo wcześniej.

W latach 30. XX wieku indyjski naukowiec D.R. Ghadiali zasugerował, że organy i układy organizmu są wrażliwe na pewne kolory, które je stymulują lub przeciwnie - spowalniają. Na przykład, czerwony i pomarańczowy zwiększają puls, oddech, ciśnienie krwi i ogólnie mają efekt pobudzający, podczas gdy ciemnoniebieski przynosi efekt uspokajający. Wiedząc o tym, różne kolory mogą być wykorzystywane do celów terapeutycznych. Psychoterapeuta Christo van Meer twierdzi jednak, że skuteczność terapii kolorami nie jest naukowo udowodniona, a wpływ określonych odcieni na samopoczucie wynika raczej z naszych skojarzeń.

1 z 10 Prada, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa Dolce & Gabbana, wiosna-lato 2022. ©służba prasowa Louis Vuitton, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa Lanvin, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa Dior Men, wiosna-lato 2022. ©służba prasowa Jil Sander, wiosna-lato 2022. ©służba prasowa Etro, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa Molly Goddard, wiosna-lato 2022 ©służba prasowa Givenchy, wiosna-lato 2022. ©służba prasowa Versace, wiosna/lato 2022 ©służba prasowa

To, że przyczyna leży w skojarzeniach, sugeruje również artykuł psychologów Hajo Adama i Adama Galińskiego, opublikowany w czasopiśmie naukowym Journal of Experimental Social Psychology w 2012 roku. Autorzy przeprowadzili eksperyment z udziałem dwóch grup, które otrzymały identyczne płaszcze laboratoryjne, ale z różnymi danymi wejściowymi: jednej powiedziano, że są to płaszcze laboratoryjne, a drugiej, że są to płaszcze artystyczne. W rezultacie, pierwsza grupa była bardziej uważna i ostrożna niż druga w wykonywaniu zadań. Adam i Galiński stworzyli termin "enclothed cognition", aby opisać systematyczny wpływ odzieży na procesy psychologiczne. Aby wejść na drogę takiego poznania, trzeba nosić przedmiot, który ma znaczenie symboliczne.

Nie da się nazwać konkretnego koloru czy materiału dopaminą" - podsumowuje Christo van Meer. - Wynika to z indywidualnych i kulturowych uwarunkowań i preferencji każdego człowieka: jeden lubi polar, inny jedwab lub szyfon, jeden preferuje fiolet i niebieski, a inny żółty i czerwony. Dopamina odzież jest inna dla każdego, i to jest kluczowe, aby ubierać się tak, jak lubisz, wprowadzenie własnego znaczenia i emocji do swoich wyborów, które z pewnością pomogą zwiększyć poziom hormonów.

Psychoterapeutka uważa, że wyrażenie "dopaminowe ubrania" to chwyt marketingowy stworzony po to, by jeszcze bardziej zmotywować konsumentów do zakupu i uwolnić jaskrawe kolory od sztywnego przywiązania do letnich kolekcji czy wieczorowych kreacji. Ponadto, biorąc pod uwagę funkcję dopaminy, termin ten jest używany nieprawidłowo.

"Dopamina jest ważnym neuroprzekaźnikiem i hormonem, który jest odpowiedzialny za bezpośrednie przekazywanie impulsów nerwowych i ma nadrzędny wpływ na różne układy organizmu. Na przykład w układzie sercowo-naczyniowym uwalnianie dopaminy zwiększa częstość akcji serca i skurczowe ciśnienie krwi, a w układzie pokarmowym stymuluje perystaltykę jelit i rozluźnia zwieracze. Ponadto dopamina bierze czynny udział w akcie wymiotów. Ale dzięki kulturze popularnej jej najbardziej znaną funkcją jest produkowanie przyjemności. Choć tak naprawdę nie o to chodzi. Dopamina jest zaangażowana w tworzenie motywacji, działając jako część tego, co jest znane jako system wewnętrznego wzmocnienia. Innymi słowy, jest on wydzielany nie jako reakcja na coś przyjemnego, ale w oczekiwaniu lub przewidywaniu czegoś przyjemnego. Jest to prekursor przyjemności" - wyjaśnia Christo van Meer.

1 z 25 Męski płaszcz z owczej skóry Bottega Veneta, 528 500 rub. (Tretiakovsky proezd) ©służba prasowa Torba Dries Van Noten, 81.750 rubli. (TSUM) ©służba prasowa Damska kurtka puchowa Miu Miu, 250 000 RUB (Miu Miu) ©służba prasowa Męskie trenery Balmain, 58,750 rubli. ("Barvikha Luxury Village") ©służba prasowa Koszula Dior Men, 250 000 rubli. (Dior Men) ©służba prasowa Męski sweter Gucci, 90,000 rbl. (Gucci pop-up w Khudozhestvenny) ©służba prasowa Męska kurtka puchowa Dolce & Gabbana, 138.500 rubli. ("Barvikha Luxury Village") ©służba prasowa Damskie wrotki Bottega Veneta, 142 000 rubli. (Tretiakovsky proezd) ©służba prasowa Koszula męska Louis Vuitton, 72 000 rubli (Louis Vuitton) ©służba prasowa Męski sweter marki Prada, 115 000 rubli. (Prada) ©służba prasowa Sukienka Dolce & Gabbana, 186,000 rubli. ("Barvikha Luxury Village") ©służba prasowa Top damski Attico, 59 800 rubli. (TSUM) ©służba prasowa Jeansy damskie Area, 56,777 rubli. (farfetch.com) ©służba prasowa Damski sweter MSGM, 38,450, ruble. (TSUM) ©służba prasowa Sukienka Ola Ola, 32 200 rubli. (olaola.store) ©służba prasowa Kobiety Michael Michael Kors trenerów, 24 200 rubli (Michael Kors) ©służba prasowa Unisex koszula "Świt", 23 400 rubli. (KM20) ©służba prasowa Torba Blumarine, 44 600 rubli. (KM20) ©służba prasowa Kurtka damska Studio 29, 9900 rubli (studio-29.ru) ©służba prasowa Spodnie damskie marki Roma Uvarov Design, 6000 rubli (nobconcept.com) ©służba prasowa Rękawiczki Styland, 18,245 rs. (farfetch.com) ©służba prasowa Torba Victoria Andreyanova, 7000 rbl. (Victoria Andreyanova) ©służba prasowa Chodaki unisex Crocs, 4999 rubli (Crocs) ©służba prasowa Szalik Woolrich X Danielle Cathari, RUB 8,500 (daniellecathari.com) ©służba prasowa Maniovich AM Naszyjnik, 2800 rubli. (poisondrop.ru) ©służba prasowa

Dopamina osiąga swój najwyższy poziom podczas zakupu i pierwszego chodzenia z przedmiotem, po czym wyraźnie spada. W przypadku zakupów pod wpływem impulsu może to doprowadzić do zagracenia szafy lub, jeśli dana rzecz nie cieszy już oka, do jej wyrzucenia na śmietnik. Dlatego ważne jest, aby zastanowić się, czy dana nowość jest naprawdę potrzebna i czy pasuje do ubrań, które już mamy w szafie. Cała stylizacja, w której ubrania za każdym razem wyglądają inaczej, daje efekt nowości, a tym samym podnosi na duchu.

Pandemiczny hit: co to jest sukienka na drzemkę i gdzie ją kupić

Tagi: Kolekcje mody