Van Cleef & Arpels ożywia Zefir i Flora w Domu Pashkov

Od prawie stu lat życie francuskiego domu jubilerskiego jest nierozerwalnie związane ze światem baletu. Van Cleef & Arpels jest pasjonatem tej formy sztuki, pasji, która wcielała się w każdym pokoleniu. Louis Arpels, młodszy z trzech braci założycieli firmy, był stałym bywalcem Opery Garnier w Paryżu w latach 20-tych. Później przeniósł się za ocean, gdzie otwarto amerykański oddział marki, chciał przekazać ideę tańca w biżuteryjnych miniaturach. Francuz Maurice Duvalet, który wyemigrował do Ameryki, stworzył szkice broszek z balerinami, a jubiler bracia Ruebeli, którzy pracowali dla Van Cleef & Arpels, wykonali pierwsze cenne figurki. Stały się one później jedną z kultowych kreacji domu jubilerskiego. Amerykańscy klienci, a później kolekcjonerzy na całym świecie docenili delikatną, cyzelowaną urodę tancerek i przepych ich strojów.

Podczas pracy nad projektami Duvallé inspirował się zdjęciami słynnych balerin w ich najsłynniejszych rolach. Jedna z pierwszych broszek Spanish Dancer z 1941 roku oparta była na wizerunku wielkiej XVIII-wiecznej tancerki, Marie-Anne de Camargo, sportretowanej przez malarza Nicola Lancret. Pierwowzorem broszki z 1943 roku była Anna Pavlova, primadonna Teatrów Cesarskich i zespołu Diagilewa. Już w pierwszych artefaktach, ikonografia broszek tancerzy została ukształtowana: wdzięczna baletowa pozę, zamach smukłych ramion, leniwą krzywiznę szyi, różany diament zamiast twarzy, diamentowe pointe shoes i zwiewne baletowe tutu wyłożone kamieniami szlachetnymi.

Pierre Arpels, Suzanne Farrell i George Balanchine podczas premiery Jewels w Théâtre des Champs-Élysées w 1976 roku. ©służba prasowa

W latach 60-tych Claude, siostrzeniec Louisa Arpelsa, który przejął nowojorski oddział Van Cleef & Arpels, jeszcze bardziej zbliżył do siebie balet i sztukę jubilerską. Poznał słynnego choreografa George'a Balanchine'a i zaprosił współzałożyciela New York City Ballet do swojego butiku na Piątej Alei. W ten sposób powstała najbardziej efektowna i oryginalna produkcja Balanchine'a - genialne Klejnoty. Premiera odbyła się w nowojorskim City Theater w kwietniu 1967 roku, a następnie wystawiany był w Opéra de Paris, Royal Opera House, Teatrze Maryjskim, Teatrze Bolszoj i innych teatrach. Dedykacja dla szmaragdów do muzyki Gabriela Faurégo była w kolorze zielonym, akt na cześć rubinów w kolorze czerwonym został wystawiony do muzyki Strawińskiego, a część biała, Diamenty, została wykonana do muzyki Czajkowskiego. Z okazji 40. rocznicy produkcji, Van Cleef & Arpels wprowadził kolekcję biżuterii Ballet Précieux ("Precious Ballet") z nowymi broszkami balerinami. Znajdują się one obecnie w każdej kolekcji "wysokiej" biżuterii i oczywiście nigdy się nie powtarzają.

1 z 11 Broszka balerina inspirowana postacią Anny Pavlovej, 1943 ©służba prasowa Broszka balerina, 1941 ©służba prasowa Broszka balerina, 1945 ©służba prasowa Broszka balerina, 1943 ©służba prasowa Broszka balerina, 1946 ©służba prasowa Broszka balerina, 1948 ©służba prasowa Broszka Lac des Cygnes, 1946 ©służba prasowa Broszka balerina, 1993 ©służba prasowa Broszka, 1984 ©służba prasowa Broszka balerina Odette z kolekcji Ballet Precieux, Van Cleef & Arpels ©służba prasowa Broszka Ballerina Jezioro Łabędzie Balet Precieux Russie, Van Cleef & Arpels ©służba prasowa

Okazuje się jednak, że wzajemny związek biżuterii i baletu jest znacznie głębszy i wykracza daleko poza kolekcje tematyczne.

W naszym jubilerskim "repertuarze" mamy długi związek ze światem baletu, ale w ciągu ostatnich kilku lat przenieśliśmy się na inne terytorium, aby wyrazić tę tradycję. Obecnie jesteśmy zaangażowani w produkcję nowych baletów i czujemy się w tym charakterze jak w domu" - mówi Nicolas Bos, prezes domu jubilerskiego.

Marka z wielkim zainteresowaniem śledzi losy zespołów i wykonawców, wspierając najciekawsze projekty baletowe i promując sztukę tańca na całym świecie. Od 2015 roku nagroda FEDORA marki, czyli Van Cleef & Arpels Prize for Ballet, wyróżnia najbardziej innowacyjne produkcje choreograficzne, a dokładniej - projekty baletowe przyszłości. Od 2019 roku Van Cleef & Arpels jest oficjalnym sponsorem Teatru Bolszoj. Partnerstwo to jednak nigdy nie ograniczało się do formalnej obecności logo na plakatach. Dom był ściśle zaangażowany w produkcję Nureyev o życiu i twórczości genialnego rosyjskiego tancerza, a obecnie prezentuje wyjątkowy projekt Zefir i Flora, czyli Metamorfozy. Jest to niezwykłe przedstawienie w gatunku muzyczno-teatralnym "opera-balet", typowym dla XVIII-wiecznej Francji. Francuski choreograf Jean-Georges Noverre (1727-1810) podjął się połączenia baletowych i dramatycznych elementów tańca, a Charles-Louis Didelot (1767-1837) kontynuował to dzieło. Jego uczeń Adam Głuszkowski (1793 - ok. 1870) wystawił w Teatrze Bolszoj w Moskwie operę-taniec Zefir i Flora. Premiera odbyła się 9 października 1817 roku w budynku Domu Paszkowa - tam teatr przeniósł się po pożarze w 1812 roku. Na Plac Teatralny zespół powrócił dopiero w 1825 roku.

A teraz, ponad 200 lat później, premiera odrestaurowanej opery baletowej ponownie zostanie wystawiona w Domu Paszkowa. W spektaklu choreografa Artemy'ego Belyakova występują czołowi tancerze Baletu Bolszoj: Daria Khokhlova, Artem Ovcharenko, Igor Tsvirko, Anna Tikhomirova, Kristina Kretova oraz soliści operowi Aida Garifullina i Yaroslav Abaimov.

1 z 4 ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa ©służba prasowa

Spektakl odbędzie się w ramach projektu kulturalno-edukacyjnego En Coulisses, zorganizowanego z inicjatywy Van Cleef & Arpels. W programie znalazła się również wystawa w Pasażu Petrovsky broszek baletnic z archiwum marki powstałych w latach 1940-90, wystawa prac słynnego fotografa baletowego Michaiła Logvinova oraz seria wykładów online i offline prowadzonych przez ekspertów ze Szkoły Sztuki Jubilerskiej Van Cleef & Arpels.

Projekt En Coulisses trwa od 8 do 17 października; aby wziąć udział w wystawie, wykładach i warsztatach, należy zarejestrować się online na stronie vancleefarpels.com.

Tagi: Biżuteria , Balet , Opera