15 legendarnych sukienek w kolorze nude: od Kate Middleton do Megan Fox

Carroll Baker, 1964

Nie znaczy to, że sukienki odsłaniające ciało poprzez rozcięcia czy prześwitujące tkaniny były w latach 60. szczególnie zaskakujące. W tym czasie aktorki Jeanne Harlow, Joan Crawford, Mae West, Marilyn Monroe i Sophia Loren, by wymienić tylko kilka z nich, nosiły stroje w różnym stopniu odsłaniające ciało na ekranie i poza nim. Ale pojawienie się Carole Baker w obcisłej sukni z prześwitującą górą, którą wraz z tiulową peleryną z różami uszył projektant Pierre Balmain, było już historycznym precedensem. Plotka głosi, że mężczyźni, chcąc dostać się do wizerunku gwiazdy "Vorotila", przedarli się przez kordon policji przed londyńskim Plaza Theatre, gdzie w 1964 roku odbyła się premiera filmu.

Carole Baker w sukni Balmain na premierze filmu "Złodzieje" w Londynie, 1964 r. © Hulton-Deutsch Collection / Getty Images

Jane Birkin, 1969

W 1969 roku 23-letnia brytyjska aktorka Jane Birkin dostała główną rolę we francuskim dramacie romantycznym Slogan, nie mając większego doświadczenia i nie znając języka francuskiego. Jej ekranowy partner Serge Gainsbourg nie ukrywał swojej irytacji i początkowo traktował Birkin z arogancją. Wszystko to sprawiało, że czuła się niepewnie - ale nie w doborze strojów. Na premierę filmu "Slogan", gdzie wraz z Gainsbourgiem wystąpiła jako głęboko zakochana para, Birkin założyła przezroczystą czarną sukienkę, przez którą prześwitywały nagie piersi. Bezpośredniość, z jaką go nosiła (z wiklinowym koszykiem i butami Mary Jane), doprowadziła do tego, że stała się ikoną mody, a torebka Hermès Birkin została nazwana jej imieniem.

Jane Birkin i Serge Gainsbourg na premierze filmu "Slogan" w Paryżu, 1969 © janebirkindaily / Instagram

Cher, 1974

Łatwo policzyć, ile razy Cher pojawiła się na czerwonym dywanie ubrana, a nie rozebrana. Odwieczny partner piosenkarki w modzie, projektant Bob Mackie stworzył dla niej oszałamiające półprzezroczyste stroje, zarówno karnawałowe, orientalne, jak i nawiązujące do estetyki lat 20. Najbardziej kultową z nich wszystkich (przynajmniej według redaktor naczelnej amerykańskiego Vogue'a Anny Wintour) jest suknia z rzadkimi kryształowymi koralikami i delikatnymi białymi piórami, którą Cher założyła na Met Gala w 1974 roku.

Tematem przewodnim balu był "Romantyczny i pełen przepychu hollywoodzki design", więc Mackie szukała inspiracji w archiwach dawnych hollywoodzkich projektantów kostiumów, w tym Jean Louis Berto, w którego sukni Marilyn Monroe zaśpiewała "Happy Birthday, Mr. President" dla prezydenta USA Johna F. Kennedy'ego (w 2016 roku sprzedano ją za 4,8 mln dolarów). Z kolei Mackie inspirował się twórczością Petera Dundasa z Roberto Cavalli: w 2015 roku uszył uwspółcześnioną kopię nagiej sukienki Cher dla Kim Kardashian, którą gwiazda reality założyła również na Met Galę.

Cher w sukni Boba Mackie na Met Gala, 1974. © Ron Galella / Getty Images

Kate Moss, 1993

W 2018 roku Kim Kardashian powtórzyła inną "nagą" sukienkę - obślizgłe połączenie z prześwitującymi czarnymi stringami, które Kate Moss miała na sobie na imprezie agencji modelek Elite Model Management w 1993 roku. Wówczas modelka przyzwyczaiła się już do wzmożonej uwagi, ale nie rozumiała, dlaczego tym razem jest ona skierowana właśnie na nią. "W ciemnym mieszkaniu Corinne Day [fotografki mody] w Soho, sukienka nie wyglądała na prześwitującą" - ubolewała później Moss w rozmowie z Vogue.

Kate Moss na imprezie Elite Model Agency Look of the Year, 1993 © Dave Benett / Getty Images

Rose McGowan, 1998

Minęło już prawie ćwierć wieku, odkąd Rose McGowan przeszła po czerwonym dywanie na MTV Video Music Awards, ale żaden showstopper jeszcze jej nie prześcignął pod względem stopnia szczerości i częstotliwości cenzury w internecie. Zaprojektowana przez Mayę Hanson suknia z koralikowej siateczki z przodu i szklanych koralików z tyłu, całkowicie odsłaniała ciało aktorki: jedynym przyzwoitym elementem stylizacji (o ile można o tym mówić w tym kontekście) były majtki w panterkę, dopasowane do printu garnituru ówczesnego chłopaka McGowan, Marilyna Mansona.

Jednak gwiazda "Charmed" nie tyle chciała zaszokować publiczność, co złożyć oświadczenie. "Wtedy ujawniłam się po raz pierwszy po przeżyciu napaści seksualnej (McGowan później ujawniła, że Harvey Weinstein zgwałcił ją na festiwalu filmowym w Sundance w 1997 roku, dając jej 100 000 dolarów, aby milczała. - "RBC Style"). Mój wizerunek był jakby pytaniem: 'Czy tego właśnie chcesz? Nie miałam na sobie nic takiego przed VMA ani od tamtej pory. - wyjaśniła. - To był manifest polityczny, bo wtedy nie mieliśmy możliwości wypowiadania się na Instagramie czy Twitterze."

Rose McGowan w sukience Mai Hanson na gali MTV VMA, 1998 © Barry King / WireImage / Getty Images

Kate Middleton, 2002

Zanim Kate Middleton dołączyła do rodziny brytyjskiej królowej i żyła zgodnie z protokołem, pozwalała sobie na noszenie błyszczących topów, różowych getrów i prześwitujących sukienek, pod którymi widać było bieliznę. Tę ostatnią nosiła na wybiegu podczas charytatywnego pokazu mody na Uniwersytecie St Andrews i podobno zakochała się wtedy w księciu Williamie. Zaręczyny Kate Middleton z następcą brytyjskiego tronu automatycznie zamieniły w złoto wszystko, czego kiedykolwiek dotknęła. Ekstrawagancka kreacja autorstwa wschodzącej projektantki Charlotte Todd wzrosła z 30 000 funtów do 78 000 funtów, czyli ceny zapłaconej na aukcji Kerry Taylor's w 2011 roku, miesiąc przed ślubem książąt Cambridge.

Kate Middleton w sukience Charlotte Todd na pokazie mody studenckiej, 2002 r.

Rihanna, 2014

W 2014 roku organizacja Council of Fashion Designers of America (CFDA) przyznała Rihannie tytuł ikony mody. Po statuetkę sięgnęła w siateczkowej sukni Adama Selmana, wysadzanej 216 tysiącami kryształów Swarovskiego. Nie pozostawiający wiele do życzenia look uzupełniła ta sama przezroczysta, mieniąca się bandana i rękawiczki, a także futrzana peleryna i beżowe majtki, które Rihanna poważnie nazywa swoim największym życiowym żalem.

"Sukienka podobała mi się bardziej bez bielizny. Wyobrażacie sobie kreację na CFDA Awards bez stanika? - zapytała dziennikarkę Vogue'a, która nie mogła znaleźć odpowiedzi. - Poderżnąłbym sobie gardło. I prawie mi się udało, bo założyłam obcisłe stringi zamiast tych wysadzanych dżetami".

Rihanna w sukni Adama Selmana na rozdaniu nagród CFDA Fashion Awards, 2014 r. © Lars Niki / Getty Images

Beyoncé, 2015

Rok po publicznej nagości Rihanny, nagie sukienki dosłownie zalały czerwony dywan. Wśród zwolenników tego trendu znalazła się Beyoncé: ówczesny dyrektor kreatywny Givenchy, Riccardo Tisci, stworzył dla niej całkowicie przezroczystą, sięgającą podłogi suknię z setkami dużych, wielobarwnych kryształów Swarovskiego, które zakrywały jej nagie piersi. Był to jeden z najbardziej odkrywczych strojów, jakie piosenkarka kiedykolwiek miała na sobie, powiedział później stylista Ty Hunter. Z pewnością była to jedna z najbardziej efektownych: Hunter i Tisci mieli na myśli Imani Izzi z filmu La Voyage to America.

Beyoncé w sukni Givenchy na Met Gala, 2015 r. © Axelle / Getty Images

Irina Shayk, 2015 r.

Modelka Irina Shayk pojawiła się na afterparty Oscarów 2015, tradycyjnie prowadzonym przez magazyn Vanity Fair, w sukience z wiosenno-letniej kolekcji Versace. Jedna połowa była wykonana z grubego czarnego materiału, a druga przezroczysta z dżetami, jakby naśladowała gęsią skórkę. Aby sukienka wyglądała jak druga skóra, Shayk zrezygnowała z bielizny. I nie była w tej decyzji osamotniona: piosenkarka Rita Ora miała na sobie podobną asymetryczną sukienkę, tyle że marki Donna Karan, na tej samej imprezie.

Irina Shayk w sukience Versace na imprezie magazynu Vanity Fair, 2015 r. © Axel Koester / Getty Images

Jennifer Lopez, 2015

Jennifer Lopez jest taką samą fanką "nagich" sukienek jak Cher. Wystarczy pomyśleć o historycznej sukni z dżungli, w której pojawiła się na rozdaniu nagród Grammy w 2000 roku i na pokazie Versace w Mediolanie w 2019 roku. Na uwagę zasługuje jednak również sukienka z Met Gali 2015, a dokładniej sposób, w jaki piosenkarka trzymała się inspirowanego chińskim stylem dress code'u, nie zdradzając przy tym ani siebie, ani Donatelli Versace. Na półprzezroczystym beżowym materiale, który okazał się trudniejszy do dopasowania do karnacji niż podkład, projektantka wykonała smoka z rubinowych kryształów. Jego głowa i ogon osłaniały ciało J Lo przed zbyt ciekawskimi spojrzeniami, zagrażając płonącym płomieniem, który otulał obszycie stroju.

Jennifer Lopez w sukni Versace na Met Gala, 2015 r. © Axelle / Getty Images

Madonna, 2016

Wygląd Madonny na Met Gali 2016 zszokował nawet tych, którzy przywykli do jej krzykliwych wybryków. Zainspirowany taśmami kinezjologicznymi, które piosenkarka nosi podczas długich podróży, uzupełniony o skórzane buty i koronkową pelerynę, strój eksponował biodra i piersi piosenkarki w daremnej próbie zmniejszenia stopnia szczerości z stickinis. Jednak, podobnie jak w przypadku Rose McGowan, to nie krzykliwość była głównym punktem programu. W obliczu krytyki, Madonna napisała na Instagramie, że groteskowy strój był środkiem do walki z ageizmem i seksizmem, a także za prawem kobiet w każdym wieku do otwartego wyrażania swojej seksualności i pragnienia przygody.

Madonna w sukni Givenchy na Met Gala, 2016 r. © George Pimentel / Getty Images

Bella Hadid, 2018 r.

"Jeśli myślałeś, że zdjęcia Belli Hadid na pokazie Victoria's Secret były seksowne, to proszę sprawdź poziom naładowania w swoim telefonie, zanim przejdziesz do oglądania zdjęć z after-party" - entuzjastycznie pisał w 2018 roku magazyn Harper's Bazaar. Modelka była chyba tak zmęczona pokazywaniem bielizny, że gdy zeszła z wybiegu, postanowiła się jej pozbyć: na nagie ciało założyła zwiewną sukienkę Julien Macdonald z głębokim dekoltem i wysokim stanem. Kilka godzin później Bella przymierzyła kolejną sukienkę w kolorze nude, beżową, drapowaną mini z Atelier August Getty.

Bella Hadid w sukience Julien Macdonald na imprezie Victoria's Secret after-party, 2018 r. © Astrid Stawiarz / Getty Images

Zoe Kravitz, 2018

Na Bal Instytutu Kostiumów 2018 Zoë Kravitz wybrała strój z historycznych archiwów domu mody, który reprezentuje jako ambasadorka. Koronkowa sukienka vintage z kolekcji Yves Saint Laurent na sezon 1990/91 została przerobiona tak, by pasowała do aktorki: różowe kokardki, które trzymały całość, zastąpiono czarnymi, ale róż został zachowany w masywnych kolczykach ze 100-karatowym morganitem. Ironia tego dramatycznego wyglądu bez bielizny polegała na tym, że dress code imprezy brzmiał jak "związek między modą a religią".

Zoe Kravitz w sukni Yves Saint Laurent na Met Gala, 2018 r. © Taylor Hill / Getty Images

Megan Fox, 2021

Megan Fox, która wróciła do życia publicznego po rozwodzie z Brianem Austinem Greenem, nie daje o sobie zapomnieć ani na chwilę. Pomagają jej w tym przedmioty z reklam: na przykład obcisła kombinacja Muglera z subtelnym haftem z mieniących się nici. Na przykład, prześwitujący top w kształcie tuby z delikatnymi haftami i mieniącymi się nitkami to charakterystyczny top z dżerseju Muglera. Dyrektor kreatywny Casey Cadwallader stworzył go specjalnie na MTV Video Music Awards, wykorzystując sukienkę noszoną przez aktorkę Hunter Schaefer podczas jej pokazu kolekcji wiosna-lato 2021. To nie jedyne nawiązanie: mokre włosy zostały wyraźnie zainspirowane wyglądem Kim Kardashian na Met Gala 2019 (żona Kanye Westa również nosiła wtedy Muglera), srebrny haft na beżowym materiale pochodzi ze stroju Britney Spears na MTV VMA 2000, a pomysł na prześwitującą sukienkę został zaczerpnięty z tego samego występu Rose McGowan w 1998 roku. "Wygląda jak tancerka z Las Vegas skrzyżowana z rzymską boginią" - dziennikarze opisywali łuk Megan Fox.

Megan Fox w sukni Muglera na gali MTV VMA, 2021 © Jason Kempin / Getty Images

Kendall Jenner, 2021

Jak wyglądałaby Eliza Doolittle, bohaterka sztuki Bernarda Shawa "Pigmalion", gdyby żyła w 2021 roku? Takie pytanie zadał dyrektor kreatywny Givenchy Matthew Williams modelce Kendall Jenner w sprawie sukienki na Met Gala. Projektantka przejrzała archiwa Huberta de Givenchy, aby odnaleźć ikoniczny wygląd Audrey Hepburn w filmie My Fair Lady (musicalowa adaptacja sztuki Shawa) i przeprojektowała delikatny, lejący się haft na bardziej nowoczesną, obcisłą sylwetkę i prześwitujący materiał w beżowym odcieniu. Modelka nawiązywała również do Elise Doolittle z Audrey Hepburn w szerokim naszyjniku choker i epoletach. Dzięki nim (a także dzięki ciału pasującemu do sukni) wygląd był bardziej obiektem sztuki niż seksualną fantazją.

Kendall Jenner w sukni Givenchy na Met Gala, 2021 © Raymond Hall / Getty Images