Jak mężczyźni walczą ze stereotypami w modzie: 10 dobrych przykładów

Wystawa, która zostanie otwarta w Londynie w marcu 2022 r., nosi wymowny tytuł "Fashioning Masculinities: The Art of Menswear" i stawia sobie ambitny cel zbadania, jak zmieniało się pojęcie męskości od 1565 r. do dziś. W tym celu V&A sięgnie po 100 obrazów, fotografii, rzeźb i artykułów odzieżowych, łącząc na przykład prace XVIII-wiecznego malarza portretowego Joshuy Reynoldsa i młodej projektantki Grace Wales Bonner. Nie brakuje kultowych stylizacji z czerwonego dywanu, co, jak twierdzi współkuratorka Rosalind McKeever, "przyczynia się do bardziej integracyjnego i zróżnicowanego krajobrazu mody". Jak donosi The Guardian, są to m.in. jasnoróżowy płaszcz Billy'ego Portera ze Złotych Globów oraz garnitury Harry'ego Stylesa szyte na miarę przez Gucci.

Styles i Porter, obok Ezry Millera, Jareda Leto i Lil Nas X, są być może głównymi bojownikami przeciwko toksycznej męskości w modzie. To one są właścicielkami pierwszych głośnych wyjść w sukniach, żakietach z pióropuszem, prześwitujących bluzkach, perłowych koralach i szpilkach i to one ściągnęły na siebie ogień stereotypowej opinii publicznej. Po nich jest to przygotowane pole do eksperymentów, które nie wydają się już tak radykalne. Zwłaszcza, jeśli w tych eksperymentach mężczyźni nie będą chcieli szokować publiczności, ale przede wszystkim pozwolą sobie na wolność wyboru.

Daniel Craig w karmazynowej marynarce

Na premierze piątego i ostatniego filmu we franczyzie z jego udziałem, odtwórca roli Jamesa Bonda, Daniel Craig pojawił się nie w tradycyjnej dla siebie (i swojej postaci) marynarce Toma Forda, ale w dwurzędowej, karmazynowej kurtce Anderson & Sheppard. Do dzieła, uszytego z aksamitu przez jedną z najstarszych firm produkujących tkaniny Scabal, dołączyły klasyczne czarne spodnie, biała koszula, muszka, zegarek Omega (również ulubiona marka 007) i buty John Lobb. Zmiana tradycji wiąże się ze zmianą bohatera: w Nie czas umierać wydaje się on bardziej emocjonalny, ludzki i wrażliwy niż kiedykolwiek wcześniej i nie walczy już za ojczyznę, ale za rodzinę.

Daniel Craig w marynarce Anderson & Sheppard na premierze filmu "Nie czas umierać" w Londynie, wrzesień 2021 r. © Karwai Tang / Getty Images

Benedict Cumberbatch w grzybowej koszuli

Poza uroczystościami filmowymi z czarnym dress codem, na których Benedict Cumberbatch zawsze przestrzega zasad, wychodząc w smokingowej marynarce, a nawet fraku, aktor preferuje bardziej nieformalne stylizacje. Często odzwierciedlają one tematykę filmu, która w tym momencie promuje Brytyjczyka. Na konferencji prasowej z okazji premiery biograficznego filmu "Feline Worlds of Louis Wayne", opowiadającego o artyście rysującym antropomorficzne koty, Cumberbatch pojawił się w szaliku z kotami, a na premierze obrazu w Londynie - w koszuli z abstrakcyjnymi wzorami, m.in. z grzybami halucynogennymi. Twórca koszuli, brytyjska marka Story mfg. szyje ubrania w Indiach, dodając do narodowej kultury (a wraz z nią do mody męskiej) szczyptę absurdu i ironii.

Benedict Cumberbatch w koszuli Story mfg. na premierze filmu "Światy kotów" Louisa Wayne'a w Londynie, październik 2021 r. © Dave J Hogan / Getty Images

A$AP Rocky w kocu

Na balach tematycznych Instytutu Kostiumów Metropolitan Museum of Art rzadko pojawiają się konwencjonalnie męskie stylizacje. Jednakże, w próbach dostosowania się do dress code'u imprezy, zdarzają się zagięcia, które nie sprawiają, że jesteś dumny z modowego złomu, ani nawet najmniejszej przyjemności estetycznej. Dobrym przykładem jest A$AP Rocky, który na Met Galę założył kolacyjną kurtkę i koszulę z falbanami, o czym goście dowiedzieli się dopiero, gdy zrzucił z siebie kolorowy pikowany kożuch. Co więcej, peleryna rapera była kołdrą, dosłownie: założyciel marki ERL, Eli Russell Linnets, kupił ją na targu charytatywnym i zszył na nowo. Kilka dni po balu mieszkanka południowej Kalifornii o imieniu Sarah rozpoznała wizerunek performera jako koc utkany niegdyś przez jej prababkę i oddany do antykwariatu. "Okazuje się, że Great-Grandma Mary była na Met Gala z A$AP Rocky" - napisała na Instagramie.

A$AP Rocky w pelerynie ERL na Met Gala, wrzesień 2021 © Sean Zanni / Patrick McMullan / Getty Images

Timothy Chalamet w błyszczącym garniturze

Twórczy tandem Timothy Chalamet i projektant Haider Ackermann zafundował kobietom ucztę dla oczu, a mężczyznom dowód na to, że poświęcanie dużej ilości czasu na wygląd nie jest wstydliwe. Jednym z najbardziej progresywnych looków aktora był czarny garnitur z premiery filmu "Diuna" na Festiwalu Filmowym w Wenecji, który składał się z sięgającego ramion swetra i spodni, spod których wystawały strzałki. Ackermann powiedział GQ, że garnitur został uszyty z szeregu małych czarnych cekinów w atelier we Włoszech, gdzie materiał jest traktowany "jak tworzenie delikatności".

Timothy Chalamet w kostiumie Haider Ackermann na premierze filmu Dune na Festiwalu Filmowym w Wenecji, wrzesień 2021 © Ernesto Ruscio / Getty Images

Lewis Hamilton w smokingowej marynarce i welonie

Siedmiokrotny mistrz Formuły 1 Lewis Hamilton znalazł sposób na urozmaicenie marynarki, którą założył na Met Gala. Z jednej strony jego marynarki unosił się prześwitujący biały tren, który okazał się końcem długiej koronkowej koszuli, uszytej jak suknia. Wizerunek rajdowca miał nie tyle pokazać, że pierwiastek kobiecy nie umniejsza męskości, co zwrócić uwagę na pracę ciemnoskórych projektantów. Hamilton zamieścił proces Kennetha Nicholsona na swoim Instagramie, który ma 24 miliony obserwatorów, a także zapłacił jemu i trzem innym wschodzącym gwiazdom świata mody za stolik na Met Gala o wartości nawet 275 000 dolarów.

Lewis Hamilton w garniturze Kenneth Nicholson na Met Gala, wrzesień 2021 © Kevin Mazur / MG21 / Getty Images

Jake Gyllenhaal w różowym garniturze

Gdy tylko ucichły westchnienia nad okładką The Sunday Times Style, na której Jake Gyllenhaal pozuje w miękkim, różowym, kaszmirowym swetrze Prady, aktor pojawił się w garniturze w tym samym odcieniu i tej samej marki na rozdaniu nagród Tony. Wcześniej gwiazda nowego dramatu Netflixa "The Guilty One" mówiła o tym, że uważa swój styl za "dość oldschoolowy", ale lubi, gdy mężczyźni idą "wbrew oldschoolowym normom". Gyllenhaal postanowił chyba przyłączyć się do tego ruchu, a nawet stanąć na jego czele obok swoich modowych idoli Jeremy'ego O'Harrisa i Harry'ego Stylesa.

Jake Gyllenhaal w garniturze Prady na rozdaniu nagród Tony, wrzesień 2021 r. © Dimitrios Kambouris / Getty Images

Spike Lee w różowym garniturze

Spike Lee od dawna jest orędownikiem tego ruchu: konserwatywny wygląd reżysera nie jest pamiętany na czerwonych dywanach. Wpisując się w ramy dress code'u black-tie, zawsze dodaje do niego przedrostek "kreatywny": wyraża się on w jaskrawych kolorach (od żółtego do fioletu) lub w ekstrawaganckich dodatkach (od kastetu po nakrycie głowy portiera). W lipcu w Cannes Spike Lee przeszedł samego siebie, pokazując swoją radość z powrotu Festiwalu Filmowego w Cannes. Miał na sobie garnitur Louis Vuitton w kolorze kwaśnego różu i pasujące do niego okulary przeciwsłoneczne, a także czarny kapelusz i ulubione buty do koszykówki.

Spike Lee w garniturze Louis Vuitton na otwarciu Festiwalu Filmowego w Cannes, lipiec 2021. © Kate Green / Getty Images

Ivan Dorn w rozszerzanych spodniach

Na Festiwalu Filmowym w Cannes wyróżnił się również Ivan Dorn, który zagrał w dramacie Kirilla Serebrennikova "Pietrow w grypie". Świeżo upieczony aktor miał walizkę pełną ubrań od ukraińskich projektantów. Oprócz koszulki z wersem z piosenki "Nese Galya water", przetłumaczonej na język angielski, prasa odnotowała spodnie z rozszerzoną talią z kolekcji bettter oraz koszulkę pożyczoną od założycielki marki, dyrektor mody ukraińskiego Vogue'a, Yulii Pelipas. Na koszulce widnieje portret chłopca, który w niewielkim stopniu przypomina Aleksandra Kuzniecowa oraz napis "Chłopcy płaczą, ale nie z oczu". ("Chłopcy płaczą, ale nie z oczu").

Ivan Dorn w koszulce UNIF i lepszych spodniach na Festiwalu Filmowym w Cannes, lipiec 2021 r. © Instagram

Lakit Stanfield w kombinezonie

Wizerunek amerykańskiego aktora Lakita Stanfielda był jednym z najbardziej pamiętnych podczas rozdania Oscarów w 2021 roku. The Cut poświęcił mu nawet osobny artykuł, deklarując, że choć gwiazdor "Judasza i Czarnego Mesjasza" nie odebrał statuetki dla najlepszego aktora drugoplanowego, to powinien zostać nagrodzony za wskrzeszenie ery disco. Sweter zasadniczo krzyżował charakterystyczną dla Saint Laurent kurtkę safari ze spodniami, ale dzięki dopasowanej sylwetce podkreślonej skórzanym paskiem, stanowił hołd dla mody męskiej lat 70. Aby stylizacja nie wyglądała zbyt oldschoolowo i kobieco, Anthony Vacarello dodał koszulę ze spiczastymi rogami, ciężki kubański łańcuch i liczne złote pierścionki.

Lakit Stanfield w kombinezonie Saint Laurent na rozdaniu Oscarów, kwiecień 2021 r. © Alberto Pezzali-Pool / Getty Images

Interpretacja mundurka szkolnego przez Josha O'Connora

Dyrektor kreatywny Loewe, Jonathan Anderson, cieszy się wraz z twórcami z sukcesu serialu "The Crown". Josh O'Connor, który gra księcia Karola, jest ulubieńcem projektanta i nosił prawie wszystkie jego projekty podczas sezonu nagród. Wolne od płci i ironicznie grające z wszelkimi odcieniami męskości, doskonale pasują do melancholijnej natury aktora, który jest podobny do swojego bohatera. Przykładowo, kostium z Critics' Choice Awards na nowo wyobraził sobie mundur licealny lub marynarski.

Josh O'Connor w stroju Loewe na wirtualnej gali Critics' Choice Awards, marzec 2021 © Instagram Tagi: Muzea , Kino